< Terug naar overzicht

Onboarding nieuwe medewerkers: drie mythes ontkracht

Een goede onboarding is een belangrijke factor in de employee experience en bepaalt voor een groot deel het succes en engagement van nieuwe mensen – nu en op lange termijn. Toch bestaan er een aantal hardnekkige mythes over die we graag de wereld uit helpen.

Over onboarding vind je allerlei ingewikkelde definities, maar ik houd het liever simpel: bekijk een onboardingstraject als de wittebroodsweken tussen werkgever en werknemer. Het is de periode waarin zij een duurzame en respectvolle relatie opbouwen met elkaar. Een goede onboarding is niet te onderschatten: uit onderzoek blijkt namelijk niet alleen dat een gestructureerd onboardingsproces leidt tot een lager personeelsverloop, maar ook tot een hogere betrokkenheid en productiviteit van werknemers, en dus onmiddellijk belangrijke processen in tijden van personeelsschaarste en revolutie beïnvloedt.

 

 

Trees Van Gasse, Cegid Talentsoft
©GF

Mythe #1: een goed onboardingproces is een 'nice to have'

Veel bedrijven zien onboarding als niet prioritair: hoewel elke werknemer doorheen dit proces geloodst moet worden, is het vaak het eerste dat bij drukte naar de achtergrond verdwijnt Mijn advies: investeer toch genoeg tijd, want de energie verdient zich terug in output en retentiegraad. Medewerkers zijn namelijk sneller autonoom in hun werken en beter geïntegreerd in de organisatie

Mythe #2: Onboarding is de taak van HR

Hoewel de hiring manager en HR onmiskenbaar een cruciale rol spelen bij een succesvolle onboarding, spelen ook andere personen een niet te onderschatten rol. Een kwalitatieve onboarding is een gezamenlijke, organisatiebrede inspanning waardoor nieuwe mensen zich welkom voelen en worden voorzien van de tools, informatie en het netwerk dat ze nodig hebben om een succesvolle start te maken.

Mythe 3: Onboarding begint op de eerste werkdag

Het uitstellen van onboarding tot de eerste werkdag is té kort door de bocht: deskundigen zijn het erover eens dat dit proces begint bij het aanvaarden van de nieuwe functie – als de inkt op het contract nog nat is bij wijze van spreken. Sinds hybride- en afstandswerken de norm zijn geworden, is deze preboardingfase nog belangrijker geworden en moet er dus nog zorgvuldiger over nagedacht worden. Begin dus reeds na ondertekenen van het contract met het aanhaken van de werknemer: gebruik het slop tussen eerste werkdag en ontslag om je nieuwe werknemer al te informeren en te engageren en wees transparant over het volledige proces. Een goed onboardingproces kan namelijk tot een jaar duren en bestaat uit verschillende fases, zodat zaken als welzijn maar ook output tijdig kunnen worden geëvalueerd en/of bijgestuurd. Overigens is dat met de Continuous Conversation tool van Cegid een koud kunstje.

Samenvattend dus: wil je je als bedrijf onderscheiden? Investeer dan in een goed onboardingsproces, gedragen door de volledige organisatie en begin op tijd. Het is dé sleutel om talent te behouden en te binden.


Benieuwd hoe Cegid jullie kan helpen om het onboardingproces beter én leuker te maken?

Trees Van Gasse
tvangasse@cegid.com
+32 486 70 80 08
www.cegid.nl


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen